Monday, March 13, 2017

I am their first time

What would you feel if you are the first granddaughter in your family?
You are the first daughter in your family?

I feel very special because a girl in a family enlightened everyone due to her cheekiness. Saya tak tahu orang lain nampak ke tak. Based on my observation, berbeza juga lah anak lelaki dan anak perempuan dalam keluarga. Kalau anak perempuan, mesti family tu macam lain macam mengusiknya kat budak tu. Pakaikan cantik-cantik, main pun comel-comel. Entahlah. That is what I feel.

What I really feel most of the time-
Bila kita cucu perempuan pertama, rasa special sebab nenek sayang sangat kat kita. Saya tak tahu kenapa tiba-tiba saya rindu arwah nenek saya. Masa saya kecil, bila balik kampung, dia mesti dah belikan saya aiskrim. Buka peti ais saja, mesti ada aiskrim dalam tu. Lepastu, ada satu memori yang paling saya ingat. Saya menangis dalam buaian sebab terbangun dari tidur. Ibu dan ayah saya cuba hayun buaian tu perlahan-perlahan sebab nak pujuk saya supaya jangan menangis. Tapi masa tu, saya tak berhenti menangis sebab saya nak nenek saya juga. Nenek saya tak ada kat rumah masa tu.

Saya tak tahu kenapa memori tu yang paling saya ingat sekali. Padahal masa tu rasanya baru 2 atau 3 tahun. Saya still boleh bayang suasana waktu tu macam mana. The view from inside buaian tu.

Bila jadi anak pertama dalam keluarga, saya rasa bahagia dan istimewa sebab dari saya, ibu ayah saya mula jadi parents. I am their first time. 

Why I am so emotional right now?
I miss everything about home and family.
Ni semua gara-gara terbuka website yang membuatkan terimbau kenangan waktu zaman kanak-kanak.

I am crying when I write this post.

No comments:

Post a Comment