Saturday, March 11, 2017

Belajar benda baru

So, tadi ada usrah dengan kak Syifa'. Usrah online sebab rumah dia jauh dari ahli-ahli lain. Aku kagum dengan dia sebab dia cerita dulu dia suka travel. Banyak tempat dah dia pergi. Sekarang dia ikut suami dia yang tengah buat PHD kat Imperial College London. Dia ada tiga orang anak. Kira macam super mom lah. Dia cerita pengalaman dia travel semua.

Anak dia, baby termuntah susu masa tengah usrah tu. Aku expect dia nak pergi basuh lah kan. Tapi tak pun, dia biar saja. Aku macam "okay, mak-mak memang tak geli kot anak dia buat apa pun". Lepas tu comel sangat sebab anak dia menangis kejap tapi bila mak dia teruskan juga usrah, anak dia tu tertidur. Hahahaha.

Okay, kak Syifa share pasal tajwid. Kan kalau dalam al-Quran tu kadang-kadang kita terjumpa ayat yang mula dengan macam ni, lepas tu selalu confuse macam mana nak baca kan? I found a blog yang summarize terus apa yang aku belajar tadi. Aku nak type satu-satu takes a lot of effort kan. Sebenarnya ada assignment tak siap lagi ni. Tapi nak rehat jap dan nak share pasal usrah tadi. So, aku ambil dari blog kakak ni ya untuk share kat sini.


Perkongsian kali ni ialah cara bacaan Hamzah Wasal dipermulaan ayat. Bagaimana kita nak mengenal hamzah wasal?

HAMZAH WASAL: 

Mengikut Rasm Uthmani, ditulis dengan huruf Alif dan diletakkan tanda seperti kepala huruf Sod.

Terdapat
3 cara bacaan Hamzah wasal dipermulaan ayat seperti di bawah:


1. Cara bacaan baris atas

Apabila bermula dgn alif lam, bacalah hamzah wasal itu seolah-olah ia berbaris di atas.
(Cth Al-Fatihah:1)  
Cara bacaan: Al hamdulillah





2. Cara bacaan baris bawah

Bila tidak bermula dengan alif lam, kita perlu lihat huruf ke 3. Jika ia berbaris atas atau bawah, bacalah seolah-olah hamzah wasal itu berbaris bawah.
(Cth Yaasin:64)
Cara bacaan: Is lauhal yauma



(Cth At-taubah:41)Cara bacaan: In firu khifafan






3. Cara bacaan baris hadapan

Bila tidak bermula dgn alif lam dan huruf ke 3 berbaris hadapan, bacalah seolah-olah hamzah wasal itu berbaris hadapan.
(Contoh An-nisa:50)
Cara bacaan: Un zur kaifa













Berguna kan maklumat ni? At least bagi aku, aku rasa berguna lah. :)

Oh...haritu aku dengan kawan-kawan pergi rumah kak Syifa'. Masa tu ada dia dengan anak-anak dia saja. Lepastu, masa kak Syifa' nak masak roti untuk anak dia yang dah besar sikit tu, Kak Syifa' minta aku pegangkan baby tu. Aku tak reti. Takut dia sakit lengan sebab nak dukung bagi dia berdiri macam tu lama-lama. Tapi, kak Syifa' cakap, baby tak sakit kalau kita pegang macam tu. Aku tak tahu sebab kat kampung tak pernah pegang baby kecil macam tu lama-lama. Selalunya kejap saja, tak sempat nak penat pun.

Sekejap saja baby Kak Syifa' dah besar. Last sekali aku melawat dia masa dia baru lahir. Ni dah pandai gelak dah. Huaa rindunya kat adik-adik aku. Dulu masa depa kecil, aku yang kena jaga bila mak aku ada kerja. Kena basuhkan tuttt bila pampers penuh. Ni kalau adik aku melawan cakap aku ni nanti, siap depa, aku ungkit balik. :P



No comments:

Post a Comment