Tuesday, March 6, 2018

Precious Experience

I want to share something so precious!!!! Semalam when I opened my al-Quran after I prayed, the first tafsir which I read said ;



Sebak sangat-sangat-sangat-sangat sebab saya tengah struggle with lots of things masa tu. Dengan coursework programming yang memang rasa serabut nak buat. Rasa zappp dalam hati. Allah dah kata Dia akan tolong kita. Dia akan tolong. Percaya janji Allah please, Zaimin :)


Itu kes siang. Ada perkara lagi satu yang happen waktu malam. Saya dah siap coursework dan nak print sebab coursework ni kena hantar hardcopy. Sekali masa nak print, ada masalah. Banyak kali printing tapi hanya blank page yang keluar. I am really frustrated, sad, mengantuk, stress and so on. Alhamdulillah housemate sudi nak menanggung masalah ni sekali (Baik betul dia). Dia tolong tengok-tengokkan apa yang patut. 2 jam saya tunggu printing ni tak berjaya. Dah try every possible method. Guna laptop kawan dan lain-lain. Masa tu saya belum solat isyak so saya kata kat dia "maybe problem ni timbul sebab aku belum solat Isyak kot..." And I promised to Allah I will read two pages of Al-Quran when this printing succeeded. Tapi tak berjaya juga. So, saya decide nak pergi solat Isyak. I really really really want His help. I really do. Saya tak tahu apa masalah printer tu. Sebab, sebelum tu okay saja bila print. I doa really hard lepas solat even I think the situation with the printer is impossible nak settle dah. But, I know Allah can make everything happens anytime. 

And guess what? Lepas saya solat, saya pergi bilik sebelah dan kertas coursework saya dah tersedia elok atas katil kawan saya. Dia berjaya tolong printkan. Dia kata dia terbuka hati nak tukar ink printer. (Kami berdua never expect ink habis sebab baru tukar ink dan sebelum tu masa print, okay saja).

Huwaaaa! I am speechless. I fell in love with Allah. 
Pengajarannya, utamakan solat. Utamakan apa yang patut diutamakan. Even solat isyak pun. 
Ask Allah. 
Ask Him.

Lagi satu, masa baru dapat coursework programming ni, saya memang blur langsung nak kena buat apa. Saya hanya mampu doa supaya Allah hantar kawan kawan yang sudi nak bantu saya,yang tak bosan bila saya tanya banyak-banyak, dan hantar kawan-kawan yang baik.

And now, lepas submission, I realized that,throughout this programming coursework, saya dapat ramai kawan baru. Classmate yang saya tak pernah bercakap sebelum ni, jadi mula bercakap sebab kami bincang/tanya sesama sendiri apa sebenarnya kes coursework ni.

How could I not fall in love with HIM?

How can we say our heart is someone's?  
Our heart is not ours at the first place.
Hati kita ni Allah bagi pinjam untuk kita guna elok-elok.


This should be a reminder for me when I need this later.
Please remind me of this when saya di jurang putus asa.

No comments:

Post a Comment