Monday, February 13, 2017

Erti Hidup Pada Memberi

Kenapa aku cakap macam tu? Erti Hidup Pada Memberi

Serius benda ni rasa sendiri. Masa tu aku tak ingat sama ada aku tengah sedih atau apa. Tapi yang penting not really in a good mood kot. Melancholy gitu and penat. Sebab aku jalan kaki jauh. Aku kena kejar bas, tapi dia taknak buka pintu walaupun dia terlebih bus stop siiikit je. Masa tu jalan jam. Biasalah London, jam ni memang tak hairan. Aku lari punya lari and orang tengok je aku lari, and last sekali aku jalan  bila dah kena reject dgn driver tu. Tapi bila dah halfway jalan, aku rasa penat sangat. So, tunggu je lah bas kat next stop. Alhamdulillah bas memang dah nak sampai. Lagi 5 minit macam tu.

Bila dah sampai dekat dengan rumah, aku ingat nak balik rumah terus, tapi tiba-tiba eh termelencong pergi Sainsbury's pula nak beli orange juice. Aku ternampak kat depan Sainsbury's tu ada orang susah tengah duduk. Pakcik tua. Dahlah time tu sejuk. Sejuk sangat which is aku kalau boleh nak cepat-cepat masuk rumah untuk dapat rasa warm. Nak bagi duit kat pakcik tu, tapi kat UK ni, aku jarang bawa cash sebab semua benda bayar pakai debit card saja. (Alhamdulillah senang. Tak payah bawa banyak barang. Bawa kad bank and kad bas saja everytime pergi kelas.) Jadi aku decide nak belikan pakcik tu makanan tak kisahlah warm ke tak. Bila aku bagi air and roti kat pakcik tu, muka dia macam happy sangat and we exchanged smile. Bila aku pusing je, dia panggil aku and cakap something. Aku tak dengar sangat dia cakap apa, and dia ulang. Rupa-rupanya, dia nak bagitahu aku, yang zip beg aku terbuka. Aku terkejut lah sebab besar kot beg tak berzip. Barang aku dah nak terjatuh dah time tu. Habis tu selama ni aku lari tu, tak ada siapa tegur pun yang beg aku terbuka. Terharu pakcik tu tegur! Aku ingat bila bagi makanan kat dia tu, aku buat dia terharu, tapi akhirnya aku yang terharu lebih!

Aku jalan balik rumah menitik air mata. Bertembung dengan pakcik Turkey masa kat dalam lif. Nak borak banyak tak boleh lah, mata berair, pipi dah ada kesan air mata dah. Nasib baik terlindung sebab hoodie tu aku tutup kepala. (Sejuk sangat kat luar. Telinga sakit kalau tak angkat hoodie)

So, masa tu, tindakan pakcik tu sangat memberi impact pada aku.

Bila kita cuba buat orang lain happy, insyaAllah Allah bagi kita happy balik.

No comments:

Post a Comment