Sunday, April 20, 2014

Pengalaman Interview JPA 4 Negara 2014

Interview JPA Jepun, Perancis, Korea dan German dibuat kat UiTM Arau bagi zon utara pada 14 April 2014. Disebabkan dekat dengan rumah, so aku pergi saja. Sesi aku pada pukul 2.00 petang, tapi kena pergi 30 minit sebelum. Aku pergi 1 jam sebelum! Sampai-sampai ada lah beberapa orang chinese students, so kami semua daftar dulu. Aku dah ada pengalaman interview Petronas sebelum ni, so tak kekok sangat. Pendaftaran aku tak sampai 5 minit pun. Bagi fail dan tandatangan ja.

Lepas dah siap daftar, aku pergi solat kat surau dulu then turun bawah balik. Aku sampai saja kat tempat pendaftaran tu, terjumpa kawan lah pulak! Si kembar dari Sains Syed Putra dan kawan-kawan dia. Aku tak tau nama, tiba-tiba dia panggil nama aku suruh aku cakap kat officer tu kata dia nak pi solat. Aku terpinga-pinga la jugak tapi...hahaha. Biaqla.

Ok, disebabkan ada 14 orang saja, jadi kami dibahagikan kepada 3 group. Group pertama 5 orang, group kedua 5 orang, group ketiga 4 orang. Aku nombor 15 jadi aku masuk group ketiga. Kami dibawa ke bilik berasingan untuk di interview. Setiap sesi, bilik lain-lain.

Sesi 1 : Kami diberi tajuk 'IPTA lebih baik dari IPTS' untuk dibahaskan. Ada dua group. Group aku sebagai kerajaan. Dahla aku tak ada apa-apa pengalaman berbahas! Cuak kottt. Tapi aku buat selamba saja. Redah saja la. Takkan nak lari kot kan. Bila dah habis bentangkan, assessors tu tanya lagi soalan. Ada lah dalam 3 round. Round last tu pun berhenti sebab bila dia tanya soalan, kami tak ada huraian dah. Semua isi dah habis dihuraikan, baru la berhenti sebab kami speechless bila assessors tu tanya soalan lagi.

Sesi 2: Kami diberi tajuk 'Multiracial' and here, we were required to speak fully english. Fuhh berdebar lagi tapi aci redah saja lah kan. Kami dibahagikan kepada 2 group lagi so kiranya aku dengan partner aku, lagi satu group pun 2 orang juga. 12 minit, kami kena bincang isi. Lepastu, duduk sebaris depan assessors dan they will ask you to tell your keypoints. Lepas semua dah bagi keypoints masing-masing, assessors tu tanya lah pendapat kami. Cakap saja lah. Aku memang hope session ni cepat habis sebab aku orang last. Jadi, segala isi yang aku nak cakap, orang sebelum-sebelum aku akan cakap dulu. Nanti aku punya otak ligat lah berfikir, "apa aku nak cakap ni, semua dia dah kebas".

Sesi 3: Kami dibahagikan ikut partner lagi and seorang wakil kena pergi dapatkan soalan dari fasi. Bawa pen dan kertas untuk catatkan isi penting soalan. Jangan risau, kertas dah disediakan oleh pihak assessors. Lepas tu, kami kena bincangkan jawapan tapi kena speak fully malay pulak. Kalau ada cakap selain malay, kena penalti. Lepas dah dapat jawapan, wakil pergi bentangkan dekat assessors. Aku rasa, kat sini nak tengok cara kita berfikir, kerjasama dan keyakinan diri kita nak bentangkan. Aku ada bentangkan sekali. Aku rasa seronok sebab macam kita dapat keluarkan idea...Btw, jangan ingat senang sangat! Kita kan dah biasa cakap manglish ni. Susah lah juga nak control percakapan. Aku ada lah tersasul dua perkataan english. Contohnya macam; so, pattern, try. Hahahhaha. 

1. Lukis kotak, letak nombor berapa kat kotak kosong yang diberikan.
2. Ada enam nombor 1 dan operasi (+), macam mana nak gunakan dua benda ni, untuk dapatkan no 123.
3. Ali jawab kuiz yang mengandungi 40 soalan. Satu soalan betul 10 markah. Satu soalan salah tolak 5 markah. Tak jawab, 0 markah. Jumlah markah Ali 270. Kira berapa soalan yang Ali jawab salah?

Tu la soalan yang aku ingat. Soalan akhir tu, dua-dua group aku jawab betul tapi kami ikut logik. Assessors tu cakap dia nak dalam bentuk algebra. Ok, dah lama cuti. Lupa macam mana :P. Balik rumah, aku check dengan kawan dan dapat macam ni   a(10)+b(-5)=270.Ada lagi rasanya tapi...ok fikir-fikirkanlah ya!

Lupa nak cakap, setiap bilik tu ada 2 orang assessors. Lagi satu, kalau assessors buat muka macam kebosanan atau malas nak dengar apa kita cakap, ignore saja. Saja je dia tu nak psycho kita bagi tension sikit. And, bentangkan saja isi kita dengan penuh semangat ok? Dah....jadi...5 petang, tamat lah sesi interview JPA kami! Ok, dapat lagi satu pengalaman...

No comments:

Post a Comment