Tuesday, February 4, 2014

Letak Nama Anak Diikuti Nombor

Aku dah terfikir idea pelik ni. Aku google, tak ada pulak jawapan. Boleh sesiapa tolong jawabkan tak kenapa tak ada orang letak nama macam ni?


  • Nor Zaimin Nadhirah 1004
  • Muhd Ali 3345
  • Husna 5657

Hahaha, merapu tak? Serius aku boleh terfikir soalan macam ni.Ok, aku dah search, dan yang ni yang aku jumpa...


“Nama profesional dan kepahlawanan sama ada doktor (Dr), jurutera (Ir), Mahaguru, Pendekar atau Satria; tidak kira setinggi mana pun kelayakan mereka tidak dibenarkan sama sekali selain nama yang berbunyi lucah dan buruk,” katanya.

Larangan lain di bawah kategori nama tidak sesuai termasuklah nama binatang, serangga, tumbuh-tumbuhan, makanan, lucu, kejadian alam, alat perkakas, warna, nama daripada huruf atau angka atau gabungan kedua-duanya, pakaian dan perkataan Arab, Cina dan India yang tidak elok maknanya.

NAMA YANG TIDAK SESUAI 
Nama binatang atau serangga
*sensored*, Monyet, Keldai, Rimau, Lipan, Buaya, Belalang, Semut, Ular

Nama buah-buahan, sayur-sayuran, tumbuhan, makanan
Ciku, Pisang, Keladi, Kucai, Terung, Karet, Serai, Jintan, Kunyit, Halia, Bawang Merah, Kelapa, Santan, Lidi, Nasi, Bubur, Ketupat, Laksa, Sirap, Cendol, Lempeng, Daun.

Nama-nama lucu
Kecut, Kutai, Kuyok, Boyak, Kudung, Pendek, Panjang, Tinjau, Apek, Lonjong, Kuding, Tunggal, Sinon, Ketiak, Leper, Kemek, Janggut, Tanduk, Kerepot

Nama-nama kejadian alam
Gunung, Salji, Suria, Pelangi, Awan, Bintang, Bulan, Guruh, Petir, Panas, Hujan, Bumi, Langit, Gelombang, Laut, Batu, Angkasa

Nama-nama alat perkakas
Senduk, Piring, Mangkuk, Cawan, Katil, Tilam, Garpu, Tingkap, Pagar, Lesong, Berus, Parang, Tajak, Golok

Nama-nama warna
Hitam, Putih, Jingga, Merah, Coklat, Kuning

Nama-nama huruf atau angka atau gabungan kedua-duanya

D, K, P, Z, 001, 007, K 7, K 4, Zero-zero Seven


Nama perhiasan atau pakaian
Cincin, Subang, Anting-anting, Mutiara, Benang, Kain, Baju, Rantai, Seluar, Kasut 


Ok, sekarang baru aku tahu kenapa sebabnya tak boleh. Macam pelik lah pulakkan tiba-tiba nama Samad 3301. Dah macam nama jenama handphone pulak aku tengok. Peace! :) Tapi, macam mana pulak dengan kes ni?

“Sama juga halnya dengan nama Yaakob yang dieja sebagai Yaacob atau Mohamad ditulis Mohd. Jika mengikut ejaan rumi, Mohd berbunyi mo-hed; yang tidak ada makna langsung.“Ramai orang keliru mengenai nama Mohd. JPN kini menetapkan ejaan Mohd tidak boleh digunakan sebagai nama pemberian kepada anak. Ia hanya dibenarkan sekiranya mempunyai sejarah nama keluarga yang bermula dengan M-o-h-d contohnya Mohd Ridzuwan bin Mohd Ismail. Jika Mohd itu perkataan tunggal untuk nama anak, ia tidak dibenarkan sebaliknya perlu dieja sebagai Mohamad.

No offence! Sekadar berkongsi maklumat. Untuk maklumat lanjut, sila klik

 https://ms-my.facebook.com/notes/mohd-adha-mohd-zain/peraturan-pendaftaran-nama-oleh-jabatan-pendaftaran-negara-jpn/250563454985159

No comments:

Post a Comment