Friday, December 14, 2012

Bahasa Bahasa Bahasa

Sejak kebelekangan ni, youtube dah menjadi satu website wajib aku pergi bila boring. Actually, aku dengar lagu-lagu korea. Tiba-tiba terjumpa video best ni. Cuba dengar. Aku teringin juga nak tahu different languanges yang ada kat Asia ni. Rupa-rupanya,, ada sesetengah bahasa tu nak dekat sama. Contoh terdekat pun dapat kita tengok daripada Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia. Based daripada video ni, aku dapat buat kesimpulan yang aku suka dengar Hindi dengan Korea. Tak lupa juga BAHASA MALAYSIA lah! : )

Aku mengaku juga yang aku memang tak dapat nak bezakan muka orang cina, jepun dan korea walaupun aku membesar dalam negara yang memang ada bangsa cina, aku belajar bahasa jepun dengan cikgu jepun, dan aku menonton cerita korea. Nak membuktikan keupayaan aku ni, aku buat satu kuiz kat http://alllooksame.com . Resultnya memang membuktikan aku tak mampu nak membezakan rupa cina, jepun atau korea ni.Sorry ya!



Kalau ikut rupa, memang aku tak mampu lah, tapi kalau ikut tulisan..mungkin aku mampu sebab aku dah selalu tengok terutamanya tulisan jepun yang memang aku dah belajar kat sekolah since tingkatan satu. Btw, setiap bahasa tu ada keistimewaannya yang tersendiri jadi, banggalah dengan bahasa masing-masing.

Aku cadangkan juga supaya try search different english accent kat youtube dan cuba dengar. Memang banyak dan ada yang aku tak mampu nak tangkap pun apa yang dia cakap.

No comments:

Post a Comment